„Cyfrowa edukacja inkluzyjna w gminie Grabów.”

Projekt realizowany w oparciu o umowę nr FELD.08.07-IZ.00-0080/24-00 z dnia 12 grudnia 2024 r. o dofinansowanie projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Programu Regionalnego  Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027.

Wartość projektu: 688 900,94 PLN

Dofinansowanie : 610 702,75 PLN, tj. 88,65% całkowitych wydatków kwalifikowalnych, w tym:

- wysokość wkładu Funduszy Europejskich: 585 565,79 PLN

- budżet państwa: 25 136,96 PLN

Wkład własny gminy: 78 198,19 PLN

Okres realizacji projektu: 01.01.2025 r. – 31.12.2026 r.

Realizatorami projektu są:

  1. Szkoła Podstawowa im. Jana Kochanowskiego w Grabowie;
  2. Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Starej Sobótce.

Zadania realizowane w ramach projektu:

  1. Wyposażenie szkoły podstawowej w Grabowie w sprzęt i pomoce dydaktyczne niezbędne do realizacji wysokiej jakości kształcenia.

Oprogramowanie oraz sprzęt TIK i pomoce dydaktyczne będą dostosowana do możliwości psychi-fizycznych uczniów i potrzeb osób z niepełnosprawnością(oprogramowanie i system zgodne ze standardem WCAG 2.1. Zaj. realizowane w projekcie oparte będą na multimedialnych materiałach oferujących różnorodne możliwości pracy i wdrożenie nowoczesnych form edukacji z użyciem TIK. Wdrożony zostanie innowacyjny system edukacyjny oparty o pracę w chmurz i wykorzystujący moduł sztucznej Inteligencji. Zaplanowano stworzenie nowoczesnych pracowni do prowadzenia zajęć z: Informatyki, w tym wyposażenie TIK na potrzeby szkoły, pracownie biologiczno-chemiczną, fizyczną, matematyczną i terapeutyczną na potrzeby zajęć z uczniami z SPE.

  1. Wyposażenie szkoły podstawowej w Starej Sobótce w sprzęt i pomoce dydaktyczne niezbędne do realizacji wysokiej jakości kształcenia.

Oprogramowanie oraz sprzęt TIK i pomoce dydaktyczne będą dostosowana do możliwości psycho-fizycznych uczniów i potrzeb osób z niepełnosprawnością(oprogramowanie i system zgodne ze standardem WCAG 2.1. Zaj. realizowane w projekcie oparte będą na multimedialnych materiałach oferujących różnorodne możliwości pracy i wdrożenie nowoczesnych form edukacji z użyciem TIK. Wdrożony zostanie innowacyjny system edukacyjny oparty o pracę w chmurz i wykorzystujący moduł sztucznej Inteligencji. Zaplanowano stworzenie nowoczesnych pracowni do prowadzenia zajęć z: Informatyki, w tym wyposażenie TIK na potrzeby szkoły, zajęcia rozwijające kompetencje społeczno-emocjonalne, pracownie biologiczną i fizyczną oraz na zajęcia z ekspresji kulturalnej. Zakup doposażenie dla szkoły obejmuje: monitory interaktywne, oprogramowanie VR do matematyki oraz gogle, System edukacyjny w chmurze z modułem sztucznej inteligencji, specjalistyczne wyposażenie do pracowni terapeutycznej, multimedialne programy na zajęcia z matematyki(VR) i na zajęcia terapeutyczne oraz doposażenie na zajęcia kultura i sztuka sceniczna. Zakupione zostaną laptopy oraz wyposażenie do pracowni biologicznej i fizycznej.

  1. Wsparcia doskonalenia umiejętności, kompetencji lub kwalifikacji nauczycieli ze szkoły podstawowej w Grabowie.

Podniesienie efektywności nauczania jest elementem niezbędnym do poprawy poziomu edukacji uczniów, polepszenia ich wyników na egzaminach zewnętrznych oraz uatrakcyjnienia oferty edukacyjnej szkoły. Spośród różnych czynników, mających wpływ na jakość i efektywność pracy szkoły, jednym z kluczowych jest rozwój kwalifikacji, kompetencji i wiedzy kadry. Konieczne jest wsparcie nauczycieli w kierunku kompetencji cyfrowych i zastosowania najnowszych technologii na zajęciach, nabycie kompetencji do przeciwdziałania dyskryminacji, nietolerancji i wykluczeniu, oraz kwalifikacji jak skutecznie pracować z uczniami z niepełnosprawnością i SPE.

Zaplanowano:

  • Studia podyplomowe - Pedagogika włączająca: obejmą 1 nauczyciela(K) - 3 semestralne(e learning);
  • Tolerancja i zapobieganie dyskryminacji w szkole. Szkolenie dla 16 nauczycieli(14K), forma: on-line, 4 godziny.
  • Szkolenie dla nauczycieli-Jak ułatwić sobie pracę z uczniem? TIK na co dzień, szkolenie dla 16 nauczycieli(14K )on line: 10 godz.
  • Szkolenie z obsługi i wyk. systemu edukacyjnego ze sztuczną inteligencją, szkolenie dla 16 nauczycieli(14K), forma: on-line 4 godz.
  • Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami, szkolenie dla 16 nauczycieli(14K) on line: 4 godz.

Nauczyciel może brać udział w więcej niż 1 szkoleniu. Weryfikacja nabytej wiedzy nastąpi w oparciu o 4 etapy: ETAP I – Zakres, ETAP II, Wzorzec, ETAP III – Ocena, ETAP IV – Porównanie. Zadanie jest zgodne z politykami horyzontalnymi UE, przepisami prawa krajowego i UE. W szczegóły z zasadą równości szans kobiet i mężczyzn; zgodności z Kartą Praw Podstawowych, Konwencją o Prawach Osób Niepełnosprawnych, równością szans i dostępnością dla osób z niepełnosprawnościami.

  1. Wsparcia doskonalenia umiejętności, kompetencji lub kwalifikacji nauczycieli ze szkoły podstawowej w Starej Sobótce.

Podniesienie efektywności nauczania jest elementem niezbędnym do poprawy poziomu edukacji uczniów, polepszenia ich wyników na egzaminach zewnętrznych oraz uatrakcyjnienia oferty edukacyjnej szkoły. Spośród różnych czynników, mających wpływ na jakość i efektywność pracy szkoły, jednym z kluczowych jest rozwój kwalifikacji, kompetencji i wiedzy kadry. Konieczne jest wsparcie nauczycieli w kierunku kompetencji cyfrowych i zastosowaniu najnowszych  technologii na zajęciach, nabycie kompetencji do przeciwdziałania dyskryminacji, nietolerancji i wykluczeniu, motywowania uczniów do aktywnego udziału w zajęciach i życiu szkoły, zwiększenia kompetencji w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole, oraz skutecznego nauczania dzieci, i poprawianiu ich koncentracji a co za tym idzie wyników w nauczaniu.

Zaplanowano szkolenia on-line - każde dla 14 nauczycieli(14K):

  • Sytuacje edukacyjne sprzyjające uczeniu się uczniów 4 godz.;
  • Tolerancja i zapobieganie dyskryminacji w szkole. 4 godz.;
  • Skuteczne sposoby na koncentrację i skupienie uwagi 4 godz.;
  • Szkolenie z obsługi i wyk. systemu edukacyjnego ze sztuczną inteligencją: 4 godz.;
  • TIK w pracy nauczyciela (kurs)14 nauczycieli(14K), 6 godz.;
  • Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole 4 godz.;
  • Sztuka motywowania uczniów, 20 godz

Nauczyciel może brać udział w więcej niż 1 szkoleniu. Zadanie jest zgodne z politykami horyzontalnymi UE, przepisami prawa krajowego i UE. W szczegóły z zasadą równości szans kobiet i mężczyzn; zgodności z Kartą Praw Podstawowych, Konwencją o Prawach Osób Niepełnosprawnych, równością szans i dostępnością dla osób z niepełnosprawnościami.

  1. Organizacja wsparcia dla uczniów w Szkole Podstawowej w Grabowie podnoszącego jakość edukacji poprzez rozwój kompetencji kluczowych poprzez zajęcia rozwijające, warsztaty, oraz realizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Zadanie polega na organizacji zajęć dodatkowych dla uczniów w celu nabycia i rozwoju ich kompetencji kluczowych, wyrównywaniu szans edukacyjnych i redukcji deficytów edukacyjnych i rozwojowych.

W ramach projektu zostaną przeprowadzone zajęcia :

  • Edukacja przyrodnicza kl. I-III, 2gr. = 13 uczn.(8Dz): 100 godz.;
  • Zajęcia rozwijające kompetencje społeczne kl. I-III(2gr) i kl. IV-VIII(2gr)=24uczn.(13Dz): 200 godz.;
  • Tolerancja i przeciwdziałanie zjawisku hejtu - warsztaty obywatelskie kl. I-III(2gr) i kl. IV-VIII(2gr)=32 uczn.(17Dz):200godz.;
  • Biologia kl. V-VIII 2 gr. =14 uczn.(7Dz): 100godz.;
  • Geografia kl. V-VIII 2 gr. =14 uczn.(7Dz): 100godz.;
  • Fizyka kl. VI-VIII 1 gr.=8 uczn.(4Dz): 50godz.;
  • Matematyka kl. VII-VIII 1 gr. = 5 uczn.(2Dz) i kl. I-III 1 gr.= 7 uczn.(3Dz): 50godz.;
  • Informatyka- programowanie kl I-III(1gr) i kl IV-VIII(gr. 1)=14 uczn.(7Dz): 100godz. ;
  • Integracja Sensoryczna kl. I-III 3 gr. = 13 uczn.(5Dz): 150godz.

Zadanie obejmuje 32 uczniów, w tym 17 Dz.

Razem: 1050 godz. zajęć przez 2 lata szkolne.

  1. Organizacja wsparcia dla uczniów w Szkole Podstawowej w Starej Sobótce podnoszącego jakość edukacji poprzez rozwój kompetencji kluczowych poprzez zajęcia rozwijające, warsztaty, realizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej zajęcia wyrównujące szanse edukacyjne.

Zadanie polega na organizacji zajęć dodatkowych dla uczniów w celu nabycia i rozwoju ich kompetencji kluczowych, wyrównywaniu szans edukacyjnych i redukcji deficytów edukacyjnych i rozwojowych.

W ramach projektu zostaną przeprowadzone zajęcia :

  • Rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne k. I-III 2gr.=10 uczn(6Dz) 100 godz.;
  • Edukacja przyrodnicza k. I-III 2gr.=10 uczn(6Dz) 100 godz.;
  • Zajęcia rozwijające um. uczenia się kl IViV: 1gr.=8 uczn.(5Dz) 50 godz.;
  • Język angielski kl. VIII: 1gr.=6 uczn.(1Dz) 50 godz.;
  • Ekspresja kulturalna i sztuka sceniczna kl. I-III 1 gr. =8 uczn.(5Dz) 50 godz.;
  • Biologia kl. V 1 gr. =6 uczn.(2Dz) 50 godz.;
  • Matematyka kl. VI-VIII 1 gr. =8 uczn.(5Dz) 50 godz.;
  • Fizyka kl. VIII 1 gr. =8 uczn.(1Dz) 50 godz.;
  • TUS kl. I-VIII 3 gr. =24 uczn.(14Dz) 150 godz.;
  • Terapia Pedagogiczna kl. I-VIII 3 gr. =15 uczn.(10Dz) 150 godz.;
  • Informatyka kl I-III i IV-VIII 2 gr=16(8Dz) 100 godz.

Zadanie obejmuje 37 uczniów w tym 21Dz.

Razem: 900 godz. zajęć  przez 2 lata szkolne.

  1. Koszty pośrednie.

Stanowią koszty niezbędne do realizacji projektu. Są to koszty promocji, koordynacji, monitoringu, ewaluacji i rozliczania zadania, oraz wszelkie koszty związane z zarządzaniem projektem, utrzymaniem biura projektu mieszczącego się w Urzędzie Miejskim w Grabowie.

Grupy docelowe:

W ramach projektu wsparciem zostaną objęte grupy, które uczą się, pracują lub zamieszkują na obszarze Gminy Grabów oraz instytucje, które mają siedzibę na terenie Gminy grabów, tj.:

  • Uczniowie Szkoły Podstawowej im. Jana Kochanowskiego w Grabowie;
  • Uczniowie Szkoły Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Starej Sobótce;
  • Nauczyciele zatrudnieni w Szkole Podstawowej im. Jana Kochanowskiego w Grabowie w zakresie doskonalenia zawodowego;
  • Nauczyciele zatrudnieni w Szkole Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Starej Sobótce w zakresie doskonalenia zawodowego;
  • Szkoła Podstawowa im. Jana Kochanowskiego w Grabowie w zakresie doposażenia;
  • Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Starej Sobótce w zakresie doposażenia.

Cel projektu:

Głównym celem projektu jest poprawa jakości kształcenia ogólnego w dwóch szkołach podstawowych w gminie Grabów w powiecie łęczyckim. W projekcie zaplanowano wsparcie dla uczniów w postaci zajęć dodatkowych i warsztatów oraz szkolenia i kursy dla nauczycieli. Uzupełnieniem będzie wyposażenie szkół w niezbędny sprzęt TIK i pomoce naukowe, do realizacji wysokiej jakości zajęć i cyfryzacji placówek. Wdrożone zostaną innowacyjne rozwiązania cyfrowe i tym samym wprowadzone zostaną nowoczesne metody nauczania, wspomagane technologia cyfrową. Wsparcie dla uczniów będzie zaplanowane w taki sposób, aby umożliwić wszystkim uczniom udział w zajęciach i rozwój kompetencji. W tym celu tworzone będą grupy integracyjne, aby wdrażać w praktyce edukację włączającą.

Efekty, rezultaty:

Wskaźniki produktu:

  • Liczba uczniów szkół i placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie ogólne objętych wsparciem.

Wartość docelowa ogółem: 69 (38K/31M)

  • Liczba dzieci/uczniów o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych, objętych wsparciem.

Wartość docelowa ogółem: 22 (8K/14M)

  • Liczba przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem.

Wartość docelowa ogółem: 30 (28K/2M)

  • Liczba szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem.

Wartość docelowa ogółem: 2

  • Liczba ogólnodostępnych szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem w zakresie edukacji włączającej.

Wartość docelowa ogółem: 2

  • Liczba osób z niepełnosprawnościami objętych wsparciem w programie.

Wartość docelowa ogółem: 1 (1K)

Wskaźniki rezultatu:

  • Liczba uczniów, którzy nabyli kwalifikacje po opuszczeniu programu.

Wartość docelowa ogółem: 61 (34K/27M)

  • Liczba przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty, którzy uzyskali kwalifikacje po opuszczeniu programu.

Wartość docelowa ogółem: 26 (25K/1M)