"Jedyny taki test" (#jedynytakitest) oraz Europejski Tydzień Testowania w kierunku HIV

2_plakat_kampania_jedyny_taki_test_2022

16 listopada 2022 r. rozpoczęła się koordynowana przez Krajowe Centrum do ds. AIDS ogólnopolska kampania społeczna pod hasłem „ Jedyny taki test". Kampania promuje także trwający Europejski Tydzień testowania w kierunku HIV ( 21-28.11.2022 r.).

Celem powyższych wydarzeń jest popularyzacja wczesnej diagnostyki w kierunku HIV i promowania świadomości na temat korzyści płynących z wczesnego wykrywania HIV, które daje możliwość skutecznego leczenia

Wykonanie testu jest jedyną metodą rozpoznania zakażenia HIV. Jest naturalnym dbaniem o zdrowie swoje i swojego partnera/swojej partnerki. Często odkładamy moment wykonania testu. Wypieramy ze świadomości zachowanie ryzykowne, jakie wcześniej podjęliśmy, albo nie mamy świadomości lub bagatelizujemy fakt, że nasze zachowanie mogło wiązać się z ryzykiem. Nie robiąc testu, odbieramy sobie szansę na długie życie.

Aktualne adresy punktów konsultacyjno-diagnostycznych, w których można anonimowo, bezpłatnie i bez skierowania wykonać test w kierunku HIV przez cały rok znajdują się na stronie aids.gov.pl w zakładce Testy na HIV. https://aids.gov.pl/pkd/

W czasie Europejskiego Tygodnia Testowania wiele punktów przyjmuje też w dodatkowe dni lub wydłuża godziny pracy.

Termin trwania kampanii: od 16 listopada 2022 r. do 2 grudnia 2022 r., ze szczególnym uwzględnieniem Europejskiego Tygodnia Testowania w kierunku HIV (ETT): 21–28 listopada 2022 r. oraz Światowego Dnia AIDS: 1 grudnia 2022 r.

W ramach działań kampanijnych:

  1. przygotowaliśmy stronę internetową kampanii: http://jedynytakitest.aids.gov.pl/;
  2. opracowaliśmy krótki film typu explainer video, wyjaśniający, dlaczego warto zrobić test w kierunku HIV, czy trzeba się do niego przygotować, gdzie się zgłosić i w jaki sposób taki test jest wykonywany: https://www.youtube.com/watch?v=k4iwlyAlz9Y;
  3. przeprowadziliśmy krótką sondę uliczną, dotyczącą wiedzy i przekonań na temat HIV/AIDS: https://www.youtube.com/watch?v=nH6RS8_tGlQ;
  4. zaplanowaliśmy zintegrowane działania informacyjno-edukacyjne w internecie;
  5. wynajęliśmy citylighty do ekspozycji plakatów kampanijnych, zlokalizowane głównie na przystankach komunikacji publicznej, w 11 różnych województwach (oprócz: warmińsko-mazurskiego, świętokrzyskiego, podkarpackiego, opolskiego, lubuskiego).

Więcej informacji oraz materiałów związanych z kampanią znajduje się na stronie kampanii: http://jedynytakitest.aids.gov.pl/

Zapraszamy!